donderdag 18 mei 2023

022 - Voor iedereen die het nog niet wist: ik ben Jood

Sommige mensen schreven na afloop van de terroristische aanslag op Charlie Hebdo: ik ben Charlie Hebdo. Wel... in dat geval: ik ben Jood. 

Waarom had Jezus 12 discipelen? En geen 7, 5, 11 of 14? Omdat Jakob twaalf zonen had. Maar wat zegt Jezus daar dan mee? Wat voor statement maakt Hij?
Waarom zond Hij precies zeventig leerlingen uit? Er waren 70 leiders in de tijd van Mozes, Ezechiël en het Sanhedrin (hooggerechtshof) bestond uit 70 leden. Waarom kopieert Jezus dat? Wat zegt Hij daarmee?
Waarom noemt Jezus zich de Goede Herder? Omdat Jezus het herderschap OVERNAM van de huurlingen en dieven van Juda. Jezus... is het nieuwe Israël.

Ok. Er is dus een olijfboom. Stel het je even voor. En die heet Israël. Naambordje erboven. Nu worden er foute takken afgesneden en weggegooid en er worden takken van een wilde olijfboom op geënt. Heb je dat? Hoe heet NU die olijfboom? Nog steeds Israël. Maar om het te onderscheiden van de oude olijfboom met de rotte takken, moeten we dit maar het Nieuwe Israël noemen. Of van mijn part het geestelijke Israël. Of wat vind je van het hemelse Israël misschien? Of noem het het Messiaanse Israël. Ja, het Messiaanse Israël is wel een mooie benaming.
Ik ben dus Jood in het Messiaanse Israël van ware gelovigen. Ik ben een kind van God. Ik behoor tot het volk van God. 

En Jezus is de nieuwe Jakob.

Hij was ook al de nieuwe Adam, de originele schepping van God.
Jezus is ook de nieuwe Noach, die de gelovigen redt uit de verwoestende vloed die over de wereld komt.
Hij is de nieuwe Jozef die verworpen werd door zijn broers, wat hun redding betekende.
Hij is de nieuwe Silo, de nieuwe tabernakel waar God woont.
Jezus is de nieuwe jonge leeuw van Juda die de scepter draagt.
Jezus is de nieuwe Mozes die ons uit het rijk van de zonde leidt naar het beloofde land.
Jezus is het nieuwe Paaslam dat de zonde van de wereld wegneemt.
Hij is de nieuwe Jozua die de afgodenvolken verovert en inlijft.
Hij is koning David die alle vijanden verslaat, heel Israël verenigt en Vrede brengt.
Hij is koning Salomo de erfgenaam van alles wat God te bieden heeft, die een prachtige tempel van levende stenen bouwt.
Hij is de nieuwe Josia die een Pascha viert, zoals er nog nooit geweest is, terwijl Hij onverwachts doorstoken werd en iedereen rouw over Hem bedrijft (in positieve of negatieve zin).
Jezus is de nieuwe Nebukadnezar die verwoesting, wraak en oordeel brengt over de volken, over hen die ongehoorzaam zijn.
Hij is landvoogd Zerubbabel die opnieuw begint als het misging en het volk afgedwaald was.
Hij is de nieuwe hogepriester Joshua die het koning- en priesterschap in Zich verenigd.
Jezus...
Jezus is het ware Israël. Jezus is het Nieuwe Israël. Hij is de vervulling van alles wat God voor ogen had. En wij zijn Zijn Lichaam. Zijn tempel. Zijn Gemeente. Zijn Kerk. 

Zijn twaalf leerlingen zijn Zijn twaalf zonen die geestelijke kinderen verwekken onder de wereldbevolking, inclusief natuurlijke Joden.
In Jezus ben ik verwekt door het zaad dat de apostelen gezaaid hebben zoals dat in het Tweede Testament te vinden is. De Geest van God heeft dit tot leven gewekt in mij en ik ben nu opnieuw geboren als een geestelijk kind van God.
Ik... ben een kind van God.
Ik ben een zoon van Jezus, omdat ik geloof in Hem.
Ik ben een kind van Abraham, omdat ik geloof zoals hij.
Ik ben een zoon van David, omdat ik geloof zoals hij. En omdat ik geloof zoals hij, behoor ik tot zijn huis, het huis van David, dat is het huis van de Zoon van David, waar Hij een woning voor mij voorbereid heeft.
Ik ben Jood in Jezus’ Messiaanse Israël en ik woon in het hemelse Jeruzalem dat eens ook op aarde neer zal dalen. 

Ik ben een geadopteerde Jood, dat wel. Slechts geënt op de olijfboom. Maar net zoals de geadopteerde/aangetrouwde Egyptische slaaf Jarha officieel en volwaardig nageslacht voor Sesan verwekte en erfgenaam van hem werd voor de stam Juda in het land Israël (1 Kronieken 2:34-35), zo ben ik ook officieel en volwaardig geaccepteerd als Jood in Jezus’ Messiaanse Israël en ben mede-erfgenaam geworden van het grotere vaderland waar Abraham ook al naar uitkeek.
Ik ben dus Jood zoals Tamar Jood werd, die Juda verleidde om nageslacht-van-de-belofte te krijgen, waar de Messias uit voortkwam.
Ik ben Jood zoals de prostitué Rachab Jood werd.
Ik ben Jood zoals Ruth Jood werd.
Ik ben Jood zoals de Gibeonieten Jood werden.
Ik ben Jood zoals de weduwe van Sarfath Jood werd.
Ik ben Jood zoals de Kananese vrouw Jood werd.
Ik ben verslagen, heb mijn knie gebogen en ben ingelijfd door Jezus Messias Israël de Veroveraar.

En ZO... zal ‘HEEL Israël’ behouden worden en doet Hij Zijn beloften gestand. Maar dat is een geheim dat niet iedereen onmiddellijk zal of zelfs wil begrijpen.

Heeft God dan geen plan met het natuurlijke Juda-Israël dat Hij liefheeft? Zeker wel. Een heel speciaal plan zelfs, dat voordat Jezus terugkomt vast nog een staartje zal krijgen. Maar God heeft ook een plan met de Amerikanen. En met de Russen heeft God ook een plan. En met de Chinezen en Iranezen trouwens ook. Die plannen zijn heel anders dan Zijn plan met Juda. Maar voor iedereen geldt dat je niet behouden bent als je niet geboren bent als burger in het Messiaanse Israël van Jezus, ook wel Koninkrijk van God geheten.

 

Zo, dat moest ik even kwijt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Aanbevolen post

013 - Als God een koe is...

Stel je eens even voor dat er intelligent leven op Mars ontdekt is. En dat wij en zij graag kennis uit willen wisselen. Voor de goede orde: ...

Populaire posts