donderdag 18 mei 2023

008 - Sorry, ik moet publiekelijk mijn excuses maken

Hierbij wil ik met het schaamrood op mijn kaken, publiekelijk mijn excuses maken voor dat ik me in een vorige column veel te lief uitgedrukt heb toen ik sprak over ‘energiemelkers’.
Ik had meer iets in te trant van energiebedriegers, of energieoplichters moeten zeggen. 

Ik zal me nader verklaren.
Ten eerste stijgen de prijzen van elektriciteit omdat deze voor 40% nog opgewekt wordt met gas.2 Over milieuvriendelijkheid gesproken. Waarbij met elkaar afgesproken is dat de hoogste prijs van alle vormen van energie geldt voor ALLE geleverde energie, dus ook van goedkopere bronnen. Lekker dan!
Ten tweede mogen we constateren dat de energieprijzen in Nederland de hoogste zijn van Europa.3 Alleen de Zweden betalen nog meer. Dat komt door de vele belastingen die erop zitten. Nu heeft het kabinet dus een afspraak gemaakt om een plafond in te stellen, zodat de prijs van wat een normaal gezin gebruikt niet hoger komt dan wat het nu is. Maar hoe doen ze dat? Door het het meerdere als subsidie aan de energiebedrijven te betalen!!!4

Dus eerst belast de overheid de consument, waardoor wij de energie niet meer kunnen betalen en vervolgens sluist de overheid dit door naar de energiebedrijven om te voorkomen dat wij de energie niet meer kunnen betalen.
Verlaag dan gewoon die belachelijk hoge belastingen, zodat de consument profiteert, in plaats van de zakken van de energiebedrijven nog meer te spekken. Ben ik nou zo dom, of hoe zit dat?
Oh maar wacht. De overheid verdient dus ook aan de hoge energieprijzen...

Kamerbewoners hebben overigens niets aan een energieplafond. In een huis met zeg tien kamers, zit maar één aansluiting. Dus profiteren zij maar één keer van de korting, terwijl het totaalverbruik in het pand dat van een gezin in veelvoud te boven gaat, afhankelijk van hoeveel kamers in het huis zitten. Studenten en mensen die zich geen huis kunnen veroorloven blijven dus de hoofdprijs betalen.

En zo gebeurde het dat de energierekening die ik voor een pand van mij kreeg in de loop van het jaar zo ongeveer verdubbeld is ten opzicht van vorig jaar. Vorige week kreeg ik de jaarafrekening. Daar zat ook een herberekening van het voorschot bij. Of ik nu maar even 2,8 keer zoveel wilde gaan betalen als dit jaar. Ja, je leest het goed. Ze willen dat ik zo ongeveer drie keer zoveel ga betalen, nadat het dit jaar al effectief verdubbeld was.

En dat terwijl Europa ZO voortvarend te werk gegaan is met het inkopen van gas voor de winter dat de voorraden inmiddels voor meer dan 90% vol zijn. Waardoor er geen afzetmarkt meer voor energie is en de spotprijs voor gas zelfs in het negatief terecht gekomen is.5 Praktisch gezien wil dat zeggen dat schepen met gas hun voorraad niet kunnen lossen en daarom zelfs willen betalen om ervan af te komen.
Maar mijn energieleverancier wil dat ik bijna drie keer zoveel ga betalen.

Dan nog maar eens shoppen of er alternatieven zijn. En wel ja, er zijn nieuwkomers die de prijzen op de internationale markt rechtstreeks doorberekenen en slechts een paar euro administratiekosten per maand berekenen, zonder zelf iets aan de energie te verdienen. Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Moet ik nog steeds anderhalf keer zoveel voorschot betalen, maar als de uitzonderlijk warme oktoberdagen nu eens een voorbode mochten zijn van een warme winter, dan kon het nog wel eens reuze meevallen met de eindafrekening. Lang leve de global warming. Heer, geef ons alstublieft de warmste winter ooit.

Maar hoe in de wereld kunnen we nu toch in dit soort wantoestanden verzeild geraakt zijn en dat er van die halfzachte politieke oplossingen komen, die de winsten voor de energiebedrijven alleen maar groter maken?

Bill Gates heeft het antwoord. Je weet wel, die eigenaar van dat zakelijke sociale netwerk waar je vanaf gegooid wordt, als je... nou ja, je weet wat ik bedoel.
Hij vindt namelijk dat die hoge energieprijzen best goed zijn. Want dat komt de overschakeling van fossiele naar alternatieve duurzame brandstoffen ten goede.6
Tja, Bill, heel leuk. Jij hoeft je geen zorgen te maken of je je energierekening wel kan betalen. De gewone burger zal wel voor die transitie opdraaien.

Maar Bill verwoordt wel het hele probleem: de politiek vind het eigenlijk wel best. De politiek in Nederland had sowieso de energieprijzen al absurd duur gemaakt met al haar belastingen op belastingen. En de politiek wilde sowieso al dat Nederland ‘van het gas afging’ waarbij alle huiseigenaren voor tienduizenden euro’s aan verbouwingen zouden moeten opdraaien. Eigenlijk komt het dus wel goed uit dat Poetin ons nu naar alternatieve energiebronnen dwingt. En daarom wordt er helemaal niet zoveel haast gemaakt en worden er vooral politieke doekjes voor het bloeden gegeven.

De eigen politieke agenda wordt met de Oekraïense oorlog als excuus over de ruggen van de burgers gerealiseerd, waarbij alleen de allerarmsten een beetje ontzien mogen worden.
Dat wil zeggen: tenzij je op kamers woont dan.

Zo, dat moest ik even kwijt.


2  Bron: https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/artikel/5331717/elektriciteit-prijs-gas-aardgas-duur

3  Bron: https://www.energievergelijk.nl/nieuws/energieprijzen-nederland-veel-hoger-dan-in-rest-van-europa

4  Bron: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/10/04/vanaf-1-januari-lagere-energierekening-door-verruimd-prijsplafond

5  Bron: https://www.deaandeelhouder.nl/columns/gasprijs-negatief-net-als-olie-destijds-hoe-kan-dat/

6  Bron: https://www.dailywire.com/news/bill-gates-on-energy-crisis-its-good-for-the-long-run

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Aanbevolen post

013 - Als God een koe is...

Stel je eens even voor dat er intelligent leven op Mars ontdekt is. En dat wij en zij graag kennis uit willen wisselen. Voor de goede orde: ...

Populaire posts