donderdag 23 mei 2024

058 - Ik ben weer eens opgelicht op Marktplaats

Ja, het is me weer overkomen. Ik ben voor 430 euro opgelicht op Marktplaats.
Met negen kleinkinderen en de tiende op komst blijft Lego een geweldig speelgoed, waar ik zelf ook nog plezier aan kan beleven. Het stimuleert de fantasie, is therapeutisch om te bouwen :-), het blijft zijn geld waard en als je een goede opslag hebt kan het zelfs een leuk investering zijn. En nee, dit is geen verborgen betaalde reclame. Bij de geboorte van elk kleinkind heb ik een unieke grote doos zoals van Lord of the Rings of The Hobbit gekocht. Deze zijn in de opslag verdwenen en ooit ga ik ze die een keer kado doen als ze rond de twintig zijn of zo. Maar nu zijn sommige dozen al meer dan verdubbeld in prijs.

En dus op Marktplaats een doos van 430 euro gekocht bij een persoon die al meer dan elf jaar lid was van Marktplaats. Wel slechts 2 positieve ervaringen en dat had me inderdaad veel voorzichtiger moeten maken. Maar ik bestel vaak van alles en nog wat via MP en het gaat eigenlijk altijd wel goed. Dus toch iets te gemakkelijk doorgeklikt. 


Voorheen moest je naam, adres, telefoonnummer, bankrekeningnummer van die persoon opvragen. Met naam en bankrekening heb je dan in ieder geval de gegevens van diegene. Nu gaat betaling automatisch via Online Payments Platform (OPP). Je kiest je verzendmethode, adres pakt hij automatisch... super handig allemaal.

Maar het label dat voor de verzending werd gemaakt, werd maar niet gevuld met de melding dat de doos ingeleverd was. Gebruiker reageerde ook niet meer.
Toen heb ik flink geboden op andere producten van hem. Daar was hij ineens weer: oh ja, sorry dat ik niet reageerde, mijn oom was overleden, maar als je deze ook wilt kan ik die gelijk mee verzenden.
Nou, dat was niet nodig. Ik wilde even zijn aandacht. Hij zou het morgen versturen. Wat dus niet gebeurde en hij reageerde ook nergens meer op.

Een paar dingen.
Marktplaats heeft een optie om een gebruiker te melden. Als je dat aanklikt gebeurt er HELEMAAL niets. Volgens mij is het een loze optie, zonder enige verdere functionaliteit en in ieder geval zonder enige menselijke monitoring. Het is alleen maar om mensen het idee te geven dat ze bepaalde frustratie kwijt kunnen. Een soort placebo.
Er is ook een optie om een verdachte advertentie aan te geven. Dat heb ik dus gedaan bij zijn andere advertenties, met de melding dat ik een product gekocht had, dat niet geleverd was. Nu krijg je wel bericht dat de melding is ontvangen en dat er naar gekeken wordt. Een tijd later kreeg ik bericht van MP dat er naar de advertentie gekeken was en dat geconstateerd was dat er niets mis mee was.
Met andere woorden: Marktplaats DOET HELEMAAL NIETS aan frauduleuze gebruikers.

De enige optie die overblijft is aangifte te doen bij de politie. Die hebben het hele proces ook geautomatiseerd. Je kan daarbij zelfs aangeven dat het om een bestelling via Marktplaats gaat. Ik heb nog een tijdje gewacht, want ik weet wat er gaat gebeuren. Het hele account van deze persoon wordt verwijderd, inclusief advertentie en alle correspondentie. Alle sporen worden dus gewist. Overal eerst screenshots van gemaakt. Aangifte gedaan en ja, binnen no time is alles verdwenen en kreeg ik meldingen van mijn biedingen op zijn andere advertentie dat ik hier heel voorzichtig mee moest zijn. Grapjassen. De snelheid waarmee dit gebeurt doet vermoeden dat hier verder ook (vrijwel) geen menselijke controle meer aan te pas komt.

De politie vraagt om de gegevens van deze persoon, zoals een banknummer. Ja, dat heb ik dus niet. MP benaderd zowel als OPP. “Sorry meneer, vanwege de wet op de privacy, mogen wij u deze gegevens niet verstrekken. De politie kan ze wel opvragen.”
Ja ok, maar DOET de politie dat dan ook? Het is ZO eenvoudig om deze persoon te achterhalen en een procedure op te starten. Of mij het recht te geven een deurwaarder in te schakelen bijvoorbeeld. Maar nee, de oplichters worden geweldig beschermd in onze samenleving. Het enige dat ik voor elkaar gekregen heb, is dat OPP zijn bankrekeningnummer op de zwarte lijst heeft gezet. Hij zal dus een nieuwe rekening moeten openen om het trucje te herhalen.

Ja maar Peter... je kan toch kopersbescherming afsluiten? Kijk, en hier komt de aap uit de mouw. Marktplaats heeft BAAT BIJ oplichters en daarom is hun systeem corrupt. Want door zulke oplichters hopen ze dat je kopersbescherming af gaat sluiten. En dan moet je maar liefst VIJF PROCENT over je aankoop betalen om beschermd te zijn. En wat doen ze daarvoor? Het geld op een tussenrekening vasthouden (wat ze nu ook al doen), totdat het geleverd is in plaats van het automatisch doorsluizen. Dat is dus kassa voor MP. En wie sluit nou kopersbescherming af, als hij nooit opgelicht wordt? Snap je hem? Daarom doet MP dus niets aan oplichters totdat er aangifte gedaan is en ze wel moeten. En daarom zal MP hun omgeving ook niet ECHT veiliger maken, want dat levert hen minder op.

Maar ik wordt niet elke twintig keer dat ik iets bestel opgelicht. (Want twintig keer vijf procent is honderd procent, dus na twintig bestellingen heb ik het hele gemiddelde aankoopbedrag ook nog eens aan kopersbescherming betaald.) Kopersbescherming is dus uiteindelijk veel duurder dan af en toe eens opgelicht worden. Liever zou ik willen dat MP hun omgeving gewoon veilig maakt en dit soort praktijken onmogelijk maakt.

En laat de nieuwe politiek alsjeblieft één landelijke FTE vrijmaken voor de politie om de daders van dit soort mateloos irritante online oplichting te achterhalen en achtervolgen.


Zo, deze frustratie moest ik even kwijt.

.

1 opmerking:

  1. Mee eens Peter en vervelend dat dit jou overkomt. Ik heb Marktplaats de suggestie gedaan om serienummers van fietsen verplicht te registreren bij verkoop. Dat werpt een drempel op voor heling. Maar is veel te moeilijk volgens Marktplaats.... Apple kan ook gestolen telefoons blokkeren, maar diefstal levert gewoon meer omzet op...

    BeantwoordenVerwijderen

Aanbevolen post

013 - Als God een koe is...

Stel je eens even voor dat er intelligent leven op Mars ontdekt is. En dat wij en zij graag kennis uit willen wisselen. Voor de goede orde: ...

Populaire posts