vrijdag 23 augustus 2024

059 - Waar staat de oprichting van de staat Israël in 1948 aangekondigd in de Bijbel?

In Handelingen 1:6 vragen Jezus’ leerlingen Hem: “Heere, zult U in deze tijd voor Israël het Koninkrijk weer herstellen?” Jezus antwoordt dan niet dat daar geen sprake van is, omdat Hij nu het eeuwige Koningschap van David op Zich genomen heeft. Hij zegt: “Het komt u niet toe de tijden of gelegenheden te weten die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft”. Ofwel: dat zal nog wel een keer gebeuren, maar jullie hoeven niet te weten wanneer.

Dat idee van een hersteld koningschap voor Israël komt bij Micha 4:8 vandaan. Maar om dat vers te begrijpen, moeten we even door heel Micha 4 heen.

Micha 4:1 Het zal echter in het laatste der dagen geschieden
dat de berg van het huis van de HEERE
vast zal staan als de hoogste van de bergen,
en dat hij verheven zal worden boven de heuvels,
en dat de volken ernaartoe zullen stromen.

Voor alle duidelijkheid: God profeteert niet over de hoogte van bergen. Het moet Messiaans opgevat worden. Met de komst van Jezus Messias breekt de ‘eindtijd’ aan, de laatste fase in de wereldgeschiedenis. Hij zal een tempel bouwen van levende stenen uit alle volken. In vers 2b gaat uit Sion de wet en “het woord van de Heere uit Jeruzalem”. Het Woord van God zal uit Jeruzalem gaan. Ook dat is een verwijzing naar Jezus Messias.

Dan worden zwaarden tot ploegscharen omgesmeed in vers 3 en leren volken de oorlog niet meer. Sommigen zullen zeggen dat dat nog niet zover is. Maar in het Koninkrijk van God is dit al wel zo. In het koninkrijk van God is er vrede tussen Joden en Arabieren, tussen Russen en Oekraïeners, tussen Nederlanders en Duitsers enzovoorts. Waar dit niet zo is, is het Koninkrijk van God niet.

In vers 6 verzamelt God (dat is dus in de persoon van de Messias) al de kreupele mensen uit de afgodenvolken die God gestraft had.

In vers 7 verklaart God dat HIJZELF de Eeuwige Koning zal zijn. En dat terwijl God aan David het eeuwige koningschap belooft had (2 Samuël 7). Met andere woorden: God zal ZELF de eeuwige Nazaat van David zijn die dat beloofde koningschap op Zich neemt in de persoon van Jezus Messias.

En dan komt vers 8:

Micha 4:8 En u, Schaapstoren1,
Ofel burcht2 van de dochter van Sion, naar u zal gaan,
ja, naar u zal komen de heerschappij3 van vroeger,
het koningschap4 van de dochter van Jeruzalem.

Nu is het zo dat hier heel specifiek de dochter van Sion en Jeruzalem genoemd wordt. De betekenis daarvan is dat Sion en Jeruzalem vaak geestelijk opgevat moeten worden, wat in het Nieuwe Testament het Koninkrijk van God en het hemelse Jeruzalem zijn gaan heten. De ‘dochter van’ betreft dan de fysieke berg en stad. Nu is het zo dat in het Joodse denken een deel voor het geheel kan staan. De dochter van Sion en Jeruzalem staan daarmee dus voor het natuurlijke Joodse volk. En de Schaapstoren wordt uitgekozen vanwege de betekenis, maar staat uiteindelijk ook als deel voor het geheel.

Wat hier daarom met zoveel woorden staat, is dat het natuurlijke volk van Israël/Juda, kort nadat het als een schaap gewassen en ter slachting gebracht is, haar macht en heerschappij weer terug zal krijgen.
En dat is dus precies drie jaar na de Holocaust in 1948 gebeurd.
(De terugkeer uit Babel telt als zodanig niet, want Juda is daarbij vrijwel altijd een provincie of vazalstaat geweest van overheersende mogendheden.)


Zo, dat moest ik even kwijt.


 


1  De Schaapstoren is op de plek waar nu de Leeuwenpoort is ten noordoosten van de tempelberg naast de poel van Bethesda. Dit was de plek waar schapen Jeruzalem binnengebracht werden om gewassen te worden voordat ze geofferd werden.

2   Ofel is de naam van de berg waar het paleis van David op stond ten zuidoosten van de tempelberg. Maar de naam Ofel betekent burcht en dat lijkt een betere vertaling in dit verband.

3  Het woord voor heerschappij kan ook bestuur, regering, macht, autoriteit betekenen.

4  Het woord voor koningschap kan ook meer algemeen heerschappij betekenen.

8 opmerkingen:

  1. Beste Peter,
    Het koningschap van Israël in het oude testament was een afschaduwing van het hemelse Koningschap van God de Vader. Zoals dat bijvoorbeeld ook in 1 Kronieken 19:23 staat: “Zo besteeg Salomo de troon van de HEER en volgde hij zijn vader David als koning op” (NBV21).
    Het aardse koningschap was een realiteit in de zichtbare wereld en diende als afschaduwing van het Koningschap van God de Vader dat een realiteit was in de onzichtbare wereld. In die zin heeft God de Vader aan Zijn Zoon Jezus het koningschap van zijn vader David gegeven. Lucas 1:32 : “Hij zal een groot man worden en Zoon van de Allerhoogste worden genoemd, en God, de Heer, zal Hem de troon van zijn vader David geven” (NBV21).
    Op dezelfde manier was de zichtbare tabernakel die Mozes moest bouwen een afschaduwing en beeld van het de onzichtbare tabernakel in de hemel (Exodus 25:9). En is het aardse priesterschap uit het oude testament een afschaduwing van het priesterschap van ons als gelovigen. Lees 1 Petrus 2:9 maar eens: “Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninkrijk van priesters, een heilige natie, een volk dat God zich verworven heeft om de grote daden te verkondigen van Hem die u uit de duisternis heeft geroepen naar zijn wonderbaarlijke licht”.
    En verder zoals het aardse Jeruzalem een afschaduwing was het Hemelse Jeruzalem, Hebreeën 1:22 : “Nee, u bent de Sionsberg genaderd, de stad van de levende God, het hemelse Jeruzalem, en duizenden engelen die in vreugde bijeen zijn” (NBV21).

    Jij haalt de schaduw en de werkelijkheid door elkaar heen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor. Alles wat je zegt is waar. Maar dat is in geen enkel opzicht in tegenspraak met wat ik in de blog gezegd heb. Ik heb daar nu juist uitgelegd dat Micha 4:8 één van de weinige teksten is die je NIET geestelijk uit mag/kan leggen en die nadrukkelijk over natuurlijk Israël/Juda gaat. Precies zoals de leerlingen tegen Jezus zeggen vlak voordat Hij weggaat.

      Verwijderen
    2. Hoi, als je na Micha 4:8 twee versen verder leest in Micha 4:10 dan staat er "...., en gij zult naar Babel komen" (NBG51) . De context van het gedeelte is dus die van Babel en de ballingschap. Wanneer je deze tekst verbind met de oprichting van de staat Israël dan haal je de tekst uit zijn context.

      Verwijderen
    3. In het Oude Testament worden namen heel erg vaak overdrachtelijk bedoeld. Zo doet 1 Petrus 5:13 dat ook met de naam Babel, alsook Openbaring 18. En aangezien verschillende verzen in Micha 4 Messians zijn (zoals de verzen 3 en 4), moet je de naam Babel niet op het Babel van Nebukadnezzar laten slaan, maar gaat het over 'het koninkrijk van het kwaad'.
      Zie ook mijn nieuwe blog hierna.

      Verwijderen
  2. Haha ja zo kan ik het ook verzinnen. Veel fluff en woordjes uitfilteren om je punt naast een bestaande tijdlijn te kunnen leggen. Nee dit is te makkelijk. Ik had je geloofd als er ergens had gestaan "1948". Anyway ik wacht nog steeds op Jezus zijn terugkeer, wat volgens de bijbel "spoedig" zou zijn, aangehaald in meerdere teksten en niet in vage bewoordingen en eindtijdblogger raadseltjes...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het spijt me dat Bijbelse profetieën geen mathematische voorspellingen zijn, zoals moderne Westerse mensen graag zouden willen. Volgens Hosea 12:11 zijn profetieën vergelijken en parabels. En dus moet je door de beeldtaal heen kijken om te begrijpen wat er gezegd wordt. Dat is heel moeilijk voor ons, want we kennen die taal niet meer.

      Verwijderen
  3. Huh? Alles geestelijk, behalve dit ene vers? Hoe zit het dan met God zelf, in de persoon van de Messias = Jezus, als koning? Daar zie ik niets van in de staat Israël. Als alles geestelijk is, staat dochter Sions toch ook voor het geestelijke volk, namelijk ieder die Jezus als Messias belijdt, zowel uit de Joden als uit de heidenen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, als de term 'dochter van' gebruikt wordt, dan gaat het over het natuurlijk volk. Zo wordt ook In Openbaring 18 bijvoorbeeld de naam 'Babel' gebruikt als de grote geestelijke stad van het kwaad. En in Psalm 137:8 en Jesaja 47:1 gaat het over de dochter van Babel, dat is de natuurlijke stad.
      Ja, Jezus heeft het eeuwige Koningschap op Zich genomen. Maar dat sluit een herstelde heerschappij van Juda niet uit. Het geestelijke Koninkrijk van God moet zich ook nog op aarde vestigen. En dus is er ook nog een rol weggelegd voor het natuurlijke Juda.
      Het klopt dat natuurlijk Juda nog natuurlijk is. Maar God is aan het werk en er komen steeds meer Joden die gaan geloven in Jezus Messias.
      Ik zeg niet dat ALLES geestelijk is hoor.

      Verwijderen

Aanbevolen post

013 - Als God een koe is...

Stel je eens even voor dat er intelligent leven op Mars ontdekt is. En dat wij en zij graag kennis uit willen wisselen. Voor de goede orde: ...

Populaire posts