dinsdag 2 januari 2024

046 - Het Christendom is een Joodse Uitvinding.

In Zacharia 12 wordt over Israëls en Jeruzalems toekomstige1 redding gesproken.
Een belangrijke clou om dit hoofdstuk te begrijpen vinden we in vers 10, waar over de uitstorting van de heilige Geest gesproken wordt. Dat was op Pinksterdag, zoals Handelingen 2 beschrijft. Er wordt gesproken over het ‘aanschouwen van Hem Die zij doorstoken hebben’, waar Johannes 19:37 van zegt, dat dat gebeurt is bij Jezus’ dood aan het kruis.
We spreken in Zacharia 12 dus over de tijd van Jezus’ EERSTE komst, over de eerste eeuw van onze jaartelling.

Nu kan je met aardig wat mentale gymnastiek beargumenteren dat Zacharia 12 over Jezus’ tweede komst moet gaan. Maar in dat geval ben ik van mening dat met name vers 7 kant noch wal raakt. Kijk maar.

Zacharia 12:7 En de HEERE zal de tenten van Juda het eerst verlossen, opdat de luister van het huis van David en de luister van de inwoners van Jeruzalem niet groter zijn dan die van Juda.

De Heere zal de tenten van Juda het eerste verlossen? Wat betekent die uitdrukking? Juda staat hier IN CONTRAST met het huis van David en de inwoners van Jeruzalem. Je hebt aan de ene kant Juda en aan de andere kant het Davids huis/Jeruzalem. Heh? David is toch een nakomeling van Juda? Jeruzalem is toch de hoofdstad van Juda? Hoezo worden die onderscheiden? Dit is raadselachtige orakeltaal als je dit vers alleen maar wilt begrijpen in de context van het natuurlijke volk van Juda/Israël.

Allereerst moeten we constateren dat als de naam van David valt, dit absoluut niet over koning David zelf hoeft te gaan, maar juist over zijn beloofde Nazaat die EEUWIG Koning zal zijn. Over de Messias dus. Dat gebeurt bijvoorbeeld in Ezechiël 34, waar één Herder, Knecht David alle schapen zal weiden (vers 23). En waar Knecht David Vorst zal zijn in hun midden (vers 24). Hosea 3:5 zegt dat de kinderen van Israël “de Heere God en David hun koning zullen zoeken”.

Als in Zacharia 12:7 (of elders) dus gesproken wordt over het ‘huis van David’, dan moet je dat begrijpen als het huis van de ZOON van David, de (geestelijke) nakomelingen van de Messias en zijn twaalf zonen (discipelen).
In diezelfde strekking moeten we dan ‘de inwoners van Jeruzalem’ begrijpen als de inwoners van het hemelse Jeruzalem, dat zijn de geestelijke kinderen van God.

We zullen - gezien de manier waarop de geschiedenis zich voltrokken heeft - dus NADRUKKELIJK moeten constateren dat het hierbij2 NIET over natuurlijke nazaten van Juda/Israël gaat, maar over gelovigen uit alle natiën van de wereld, uit de overige volken. En als we dat doen, dan ineens snijdt Zacharia 12:7 hout. Alle stukjes vallen dan op hun plek. Kijk maar...

De Heere zal als eerste de tenten, dat zijn wel de NATUURLIJKE nazaten van Juda verlossen...
Precies zoals Jezus zei tegen de Kanaänitische vrouw dat Hij alleen gekomen was voor de verloren schapen van Israël (Mattheüs 15:4). Zo zegt ook Jeremia 23:6 dat “in de dagen van de rechtvaardige spruit die aan David verwekt wordt, Juda verlost zal worden”. Dat gaat dus over Jezus’ eerste komst en de eerste eeuw en het gaat over geestelijke verlossing.
Waarom Juda eerst? Opdat de gelovigen uit de volken van de wereld zich niet zouden verheffen boven Juda.

Verzen 5 en 6 worden nu ook duidelijk. De ‘leiders van Juda’ dat zijn de Joodse apostelen. Zij zeggen in hun hart: de inwoners van het hemelse Jeruzalem, die uit alle volken komen “zijn een bron van kracht voor mij door de Heere”. En die apostelen zullen “als een vuurbekken in een stapel hout zijn” en “als een brandende fakkel in een graanschoof”. Dat wil zeggen dat het goede nieuws dat zij zullen brengen als een lopende vuurtje door de wereld zal gaan en de hele wereld aan zal steken. Zoals we weten dat gebeurd is. Kortom: Juda moest de Kerk stichten.
In vers 8 zal de Heere de inwoners van het hemelse Jeruzalem beschermen. Zoals we weten dat gebeurd is, waar de kerk de zware vervolgingen van de rode draak, het duivelse Romeinse Rijk overleeft heeft en zelfs van binnenuit overwonnen heeft. 

Het was dus aan de Messias om Juda als eerste te verlossen en vervolgens aan (de leiders van) Juda om de wereld te verlossen met het goede nieuws. Het christendom is door Joden in de wereld gebracht. Als er IETS is dat Joden te verwijten valt wat zij in de geschiedenis van de mensheid gedaan hebben, dan is het dit: zij hebben de bijbel voortgebracht, zowel het Eerste als het Tweede Testament, zij hebben de Messias voortgebracht (nee, Jezus was geen ‘Palestijn’) en zij hebben het Christendom voortgebracht. Ja, je leest het goed: het Christendom is een Joods product, een Joodse aangelegenheid, een Joodse uitvinding om het zo maar eens te zeggen.
Juist vanwege deze Joodse erfenis haat de wereld hen - en christenen gelijk - ook zo intens.

Zo, dat moest ik even kwijt.

(Als je deze blog interessant vindt, dan kan je misschien ook mijn boek over Zacharia waarderen.)


1  Vanuit de tijd van Zacharia gezien uiteraard.

2  Dat is bij ‘het huis van David’ en ‘Jeruzalem’. 

1 opmerking:

  1. Ik heb je boek Zacharias gelezen. Prachtig wat een rijkdom aan inzicht en uitleg zit daarin. Ik heb bij veel pagina's Gods Naam geprezen over hoe Hij het allemaal neer heeft gezet en gedaan. Dank je voor het delen Peter.

    BeantwoordenVerwijderen

Aanbevolen post

013 - Als God een koe is...

Stel je eens even voor dat er intelligent leven op Mars ontdekt is. En dat wij en zij graag kennis uit willen wisselen. Voor de goede orde: ...

Populaire posts